بیمارهای تیروئید و انواع آن

غده تیروئید غده کوچکی در گردن نزدیک تارهای صوتی است، این غده از دو نیمه (لوب) تشکیل شده، که در امتداد نای قرار دارد و توسط نواره باریکی از بافت تیروئید (موسوم به ایسموس) به هم متصل شده است.تیروئید یکی از غده های بدن است که هورمونهایی را برای تنظیم عملکرد بدن تولید می کند. کار تنظیم عملکرد تیرویید با هورمونی به نام تی اس اچ – THS – انجام می گیرد THS هورمون تحریک کننده تیرویید است که توسط غده هیپوفیز در مغز آزاد می شود.

عملکرد غده تیروئید شامل جذب ید (موجود در مواد غذایی) و تبدیل آن به هورمون‌های تیروئید است. این هورمون‌ها عبارتند از: تیروکسین یا T4 و تیریودوتیرونید یا TH3 . سلول‌های تیروئید تنها سلول‌های بدن هستند که می‌توانند ید را جذب کنند. این سلول‌ها با ترکیب ید و اسید آمینه تیروزین، هورمون T3 و T4 را تولید می‌کنند. سپس این هورمون‌ها به جریان خون وارد شده و به منظور کنترل متابولیسم بدن (تبدیل اکسیژن و کالری به انرژی) به سراسر بدن انتقال می‌یابند.

غده تیروئید نرمال، حدود %80 T4 و حدود 20% T3 تولید می‌کند، با این حال، "قدرت" T3 حدود چهار برابر هورمون T4 است.

تیرویید تقریبا روی تمامی ارگانهای بدن شامل مغز، قلب و سیستم گوارشی اثر می گذارد. بیماری تیرویید زمانی اتفاق می افتد که سطح هورمون های ترشح شده توسط  تیرویید در تعامل با هیپوفیز از حالت تعادل خارج می شود.

انواع بیماری های تیروئید :

1- هیپوتیروئیدیسیم یا کم کاری تیرویید

هیپوتیروئیدیسیم یا کم کاری تیرویید به این معنی است که غده نمی تواند به میزان کافی هورمون تولید کند که باعث می شود بدن تنبل شود و حوصله و تمرکز کاهش یابد. در نوزادان، این عارضه تحت عنوان کرتینیسم شناخته شده است. کرتینیسم دارای عوارض جانبی بسیار جدی، از جمله رشد غیر طبیعی استخوان و عقب ماندگی ذهنی است.

علایم کم کاری تیروئید:

•افسردگی و خستگی
•کمبود انرژی
•احساس سرما خوردگی
•یبوست
•کم حافظگی
•افزایش وزن
•خشکی پوست، ناخن و مو
•بهم خوردن قاعدگی
•کم کاری می تواند با افزایش کلسترول و لخته خون باعث سکته قلبی شود.

2- هیپرتیرودیسم یا پرکاری تیرویید
در پرکاری تیرویید هورمون زیادی تولید می شود و سبب بالا رفتن متابولیسم بدن، تپش قلب، مشکلات عصبی و زودرنجی فرد می شود.

علائم پرکاری تیروئید
•تشویش و نگرانی
•تپش قلب غیرعادی
•فشارخون بالا
•پریود نامنظم (اختلالات قاعدگی در خانم ها)
•اسهال
•کم طاقتی در هوای گرم
•کاهش وزن
•ناباروری
•تورم و سوزش چشم

2- گواتر
این عارضه به تشکیل یک برآمدگی در گردن گفته می‎شود. گواتر سمی با پرکاری تیروئید همراه است. گواتر غیر سمی که تحت عنوان گواتر ساده و یا بومی شناخته شده است، ناشی از کمبود ید است.

3- سرطان تیرویید
گاهی سلولهای غیرمعمول تومور یا توده در تیرویید ایجاد می شود. بیشتر این تومورها خوش خیم هستند. ولی برخی هم بدخیم هستند. که به سلولهای دیگر بدن نیز حمله می کنند. سرطان تیروئید نسبتا" شایع است. با این حال، میزان زنده ماندن بیماران تا مدت طولانی، در حد عالی است. در برخی موارد، علائمی مانند گرفتگی صدا، درد گردن، و بزرگ شدن غدد لنفاوی در افراد مبتلا به سرطان تیروئید رخ می‌دهد. سرطان تیروئید می‌تواند هر کسی با هر سنی را مبتلا سازد، اما در زنان و افراد بالاتر از سی سال، احتمال بروز این بیماری بیشتر است.
4- تیروئیدیت
تیروئیدیت به التهاب تیروئید گفته می‌شود، که ممکن است با عملکرد غیر طبیعی تیروئید (به ویژه پرکاری تیروئید) در ارتباط باشد. التهاب می‌تواند باعث مرگ سلولهای تیروئید شود. در نتیجه تیروئید قادر به تولید هورمون‌های کافی برای حفظ متابولیسم طبیعی بدن نخواهد بود. علایم تیروئیدیت ممکن است متفاوت باشد. بیماری های دستگاه ایمنی، داروها، و عفونت ها ممکن است باعث پیشرفت این بیماری شود.
تیروییدیت میتواند بعد از زایمان نیز اتفاق بیفتند. در این موارد زنان نوعی پرکاری را پس از کم کاری تجربه می کنند. عوارض تیرویید بعد از زایمان معمولا بعد از چند ماه بهبود می یابد و درمان طولانی مدت نیاز ندارد.
در کل پنج نوع تیروئیدیت وجود دارد که هر کدام از آنها نیاز به درمان خاص خود دارد.

5- گریوز
این بیماری یک نوع اختلال سیستم ایمنی است. آنتی بادی ها(پروتئین هایی که در سیستم ایمنی بدن تولید می شود) اشتباها به سلولهای بدن حمله می کنند. در این بیماری قربانی سیستم ایمنی سلول های غده تیرویید است. آسیب دیدن این غده منجر به تولید بیش از حد هورمون تیرویید می شود. این بیماری شایع‌ترین علت پرکاری تیروئید است.