دیابت

بیماری قند یا همان دیابت یک نوع اختلال متابولیسمی در بدن است که به واسطه آن توانایی تولید انسولین در بدن از بین می رود یا برعکس مقاومت در برابر انسولین در بدن ایجاد می شود در نتیجه انسولین تولیدی نمی تواند عملکرد نرمال خود را داشته باشد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط مکانیزم های مختلف است.
. در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می یابد به همین دلیل میزان قند خون افزایش یافته که به آن هایپرگلیسمی می گویند. با افزایش قند در دراز مدت عوارض میکروواسکولار دیابت یا تخریب رگ های بسیار ریز در بدن ایجاد می شوند که می توانند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب و قلب را درگیر کنند.

دیابت انواع مختلفی دارد :

دیابت نوع یک :

این نوع از دیابت زمانی ایجاد می شود که لوزالمعده مقدار خیلی اندکی انسولین تولید می کند یا اصلاً تولید نمی کند .دیابت نوع یک معمولا به طور ناگهانی در کودکان یا نوجوانان ( افراد کمتر از 30 سال) ایجاد می شود. با وجود اینکه تعیین رژیم غذایی مناسب برای این بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، درمان با تزریق انسولین باید انجام شود . در بریتانیا 350 هزار نفر به این نوع از دیابت مبتلا هستند.

دیابت نوع دو:

دیابت نوع نوع دو بسیار شایع تر از نوع اول آن است  و حدود % 90- 85 کل موارد  دیابت را شامل می شود.این نوع دیابت برخلاف نوع یک در میان بزرگسلان و افراد بالا 30 سال و همچنین افرادی که دارای اضافه وزن هستند شیوع بیشتری دارد.در این بیماری لوزالمعده ترشح انسولین را انجام می دهد اما سلول های بدن به اثر آن مقاومت نشان می دهند. این بیماری به آهستگی شروع شده و اغلب در طی چند سال نامحسوس باقی می ماند. در مراحل ابتدایی ممکن است رژیم غذایی برای کنترل بیماری کفایت نماید ، اما با پیشرفت بیماری داروهای خوراکی و گاهی اوقات تزریق انسولین ضرورت می یابد.

دیابت حاملگی:

گاهی اوقات دیابت قندی می تواند در طی حاملگی ایجاد شود. این حالت را دیابت حاملگی می نامند و ممکن است با درمان انسولین برای حفظ سلامت مادر و جنین اصلاح گردد. این نوع دیابت معمولاً گذرا است و بعد از اتمام حاملگی و تولد فرزند بهبود می‌یابد.با این وجود زنانی که دیابت حاملگی داشته اند در زندگی خود بعد از حاملگی با احتمال بیشتری به دیابت نوع II مبتلا خواهند شد.

دیابت به دلایل دیگر:
از علل متفرقه دیابت می‌توان به جراحی، داروها (مثل كورتیكواستروئیدها)، سوء تغذیه و عفونت اشاره كرد.

علائم دیابت نوع یک چیست ؟

•دیابت نوع یک معمولا شروع مشخص و پُرسرو صدایی دارد.
•تشنگی و خشکی دهان بیش از حد
•تکرر ادارد و پُر ادراری
•كاهش وزن بدون دلیل
•گرسنگی
•خستگی شدید

•تاری دید

علام دیابت نوع دو چیست ؟

شروع دیابت نوع خیلی آهسته ‌تر است و علامت اولیه مشخصی ندارد.بدلیل عدم وجود علامت، درصد قابل توجهی از مبتلایان به دیابت نوع2 (تقریباً 50%) از بیماری خود اطلاعی ندارند و تنها با انجام آزمایش قند خون می‌توان آن‌ها را شناسایی كرد با این وجود در صورت عدم كنترل ممكن است علائمی مشابه با دیابت نوع1 نیز بروز كند
ازعلائم دیگر این دیابت نوع دوم :
•تاخیر در التیام زخمها و بریدگیها
•فونتهای مکرر ادراری و پوستی
•ناتوانی جنسی
•سوزش و احساس مور مور شدن در انگشتان دستها و پاها

آیا می توان دیابت را درمان کرد ؟

هنوز درمان قطعی برای دیابت یافته نشده، حتی روش‌های جدیدی مثل پیوند سلول‌های بتا به افراد مبتلا به دیابت نوع1 نیز به علت ضرورت مصرف داروی ضد درد پیوند به صورت مادام‌العمر و عوارض احتمالی ناشی از آن‌ها برای اكثریت افراد مناسب نمی‌باشد.
بهترین راه حل رغایت نکاتی جهت کنترل بیماری و جلوگیری از بروز عوارض است.ار روش های زیر می توان بیماری دیابت را تا حد زیادی کنترل نمود و یک زندگی کاملا سالم را پیش گرفت:

•آموزش
•كنترل روزانه قند خون
•تغذیه صحیح
•فعالیت جسمانی

•مصرف منظم داروها (قرص یا انسولین)